Fattigdom og kjøpekraft

fattigdomeuro

Folks kjøpekraft er den relle målestokken på deres levestandard.

Den reelle fattigdommen i Eurosonen økte fra 2010 til 2011, også i Tyskland. I Irland og Hellas var de negative endringene svært dramatiske. Det samme var tilfelle med land som Latvia som ble Euromedlem i år og som har tilpasset sin økonomi for Euromedlemskap i flere år allerede.

Utenfor Eurosonen minsket fattigdommen i EU i samme periode, viser nye tall fra Eurostat.

De gule feltene (klikk på bildet) viser prosent av befolkningen som ikke kunne betale for minst fire av ni basisbehov i 2011. Slike grunnleggende varer og tjenester omfatter: standard middag, strøm og gass for å lage mat og varme opp hjemmet, telefon, vaskemaskin, huslån og andre basisregninger, en ukes feriereise, og annet som vi i Norge tar for mer enn gitt.

De blå feltene viser prosentandelen som ikke kan betale for å oppfylle tre av ni slike behov.

Kjøpekraft er folkets kraft

Folks kjøpekraft er den relle målestokken på deres levestandard. Når ulikhetene i samfunnet er store kan stigende nasjonalprodukt og økt gjennomsnittlig kjøpekraft like gjerne bety at kjøpekraften blant folk flest synker.

PROUT fremmer et system med arbeid for hele lokalbefolkningen, slik at fastboende får råd til å betale for sine basisbehov. Dette er en umulighet under kapitalisme som kun støtter produksjon for profitt. Arbeid for alle er mulig i en økonomi der den største sektoren er basert på samarbeid og kooperativ drift.

I PROUTs system betyr ikke dette sosialistisk planøkonomi. PROUT betyr maksimal nyttegjøring av menneskelige og materielle ressurser, og fornuftig fordeling. Fornuftig fordeling innebærer at overskudd fordeles etter sosial fortjeneste og ferdigheter, etter at alles basisbehov er dekket.

Advertisements

Kommenter!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s